Does everything look like it's in a fucking alien language? Click here and go to our international website.

Valcon Viherpesukampanja

Valco istuttaa puita

Osta kuulokkeet, istutamme puun ja maailma pelastuu!

Tilanne kesällä 2021 - noin 10 000 taimea istutettu!

Valco haluaa vaikuttaa hyvikseltä ja myydä paljon kuulokkeita. Koska muutkin nykyään tekevät tällaista, myös me päätimme käynnistää oman ympäristökampanjan. Tietysti se on viherpesua kun firma tekee jotain tällaista. Mitä sitä turhaan kiertelemään. Ollaan rehellisiä. Tämä on kuitenkin siitä hyvä homma, että se paitsi tekee ympäristölle hyvää, myös meille rahaa

Tämän kampanjan puitteissa otamme tavoitteeksemme istuttaa yhden puuntaimen jokaista myytyä kuulokeparia kohti - koskee myös jo myytyjä. Emme istuta niitä sitä mukaa kun kuulokkeita myydään, vaan aina kertapompsina (niinkuin istutuksia tehdään).

Muista yritysten viherpesukampanjoista poiketen, menemme itse sinne peräkorven suolle ja istutamme omin pienin kätösin (lähes) kaikki luvatut taimet. Meillä ei ole varaa palkata kepun nuorisojärjestöä istuttamaan, niin istutetaan itse ja laitetaan omat lapset ja perheenjäsenet väkisin mukaan talkoisiin.

No okei, itse istutettujen lisäksi joudumme hankkimaan taimia myös muualta, ei meillä kapasiteetti riitä ihan kaikkeen. Tämä siksi, kun myynti on ylittänyt odotukset. 

Valcon istutukset aloitettiin keväällä 2021 ja olemme istuttaneet yksin ja yhdessä muiden kanssa pian 10 000 puuntaimea, joka vastaa useampaa hehtaaria metsää. Tästä istutimme itse omin pienin kätösin noin puolet. 

Tälle kesää ei varmaan enempää saada, koska meillä ei ole enempää maata johon istuttaa. Jos kaikki menee hyvin, niin ostetaan sitten lisää maata mihin istutetaan ja annetaan kasvaa. Siellä voi rauhassa sitten oravat juosta ja jänikset paritella.

10 000 puuntaimea = v*tusti sidottua hiilidoksidia

Jonkun tutkimuksen (Malmodin & Lundén, 2018) mukaan maailmassa myydään 320 miljoonaa kuulokeparia vuodessa. Niiden yhteenlaskettu "hiilijalanjälki" on 3.2 miljoonaa hiilidioksidiekvivalenttitonnia (tms). Tämän perusteella lyhyellä matikalla yhden kuulokeparin hiilijalanjälki on 10 kiloa. Korjatkaa jos meni väärin, matematiikka ei ole meidän vahvuuksia. Sen näkee jo katteista.  

(3.2 M CO2 tonnia / 320 M kuuloketta = 0.01 CO2 tonnia / kuuloke)

Toisen, isomman puunistutuskampanjan mukaan 43 puuntaimen istutus vastaa 10 000 kiloa hiilidioksidia. Tästä voisi johtaa siis sen, että yhden puun istuttaminen vastaa 233 kilon päästövähennystä. 

Tässä kohtaa menee jo numerot sekaisin, mutta toisin sanoen, jokainen meiltä ostettu kuuloke pelastaa maailmaa aika monen kuulokeparin verran. Ostamalla Valcon Vastamelukuulokkeet kompensoit enemmän kuin kulutat.

Oikeastaan sillä kompensoit kaiken mitä meiltä voit ostaa. Ja jos meidän luvut onkin päin mäntyä, niin kompensoit silti jotain. Ostamalla firmalle riittävän monta paria kuulokkeita, voit kompensoida toimitusjohtajan Pattayan -matkan. Halutessasi kompensoit myös aviorikoksen ja pienen peniksen.

Eikun oikeasti, ei ympäristönsuojelu ole mitään anekauppaa. Älä siis ajattele, että nyt kun olen kompensoinut, voin tehdä mitä huvittaa. Joka tapauksessa, nämä lienevät Suomen ainoat kuulokkeet joiden tuottamia päästöjä on jollain tapaa hyvitetty.

Kompensointia ja yrittäjän työllistämistä

Aivan turha valehdella, että me pelkästään hyvää hyvyyttä tätä tekisimme. Tämän viherpesukampanjan tavoitteena on lähinnä myydä uusia kuulokkeita, mutta toki myös pelastaa maailmaa omalta osaltaan.

Hirvikärpänen

Mitä enemmän kuulokkeita menee, sitä lähempänä olemme lopullista tavoitetta, eli kuolemantähden rakentamista kiertoradalle. 

Bonuksena tässä on se, että lupaamme kuvata istutustalkoista matskua sosiaaliseen mediaan. Voit siis istua kotisohvalla juoden limonadia ja kuunnellen Jamppa Tuomista loistavista vastamelukuulokkeista hyvällä omallatunnolla ja naureskella, kun verkkokauppias on metsässä hirvikärpästen syötävänä.

Miten voin osallistua?

Osta kuulokkeet

 

Mainittu tutkimus: Malmodin, J., & Lundén, D. (2018). The Energy and Carbon Footprint of the Global ICT and E&M Sectors 2010–2015. Sustainability, 10(9), 3027. doi: 10.3390/su10093027

  1. Hirvikärpäsen kuva: Derell Licht